2012. november 18., vasárnap

Zserbó és Hálaadás

Amikor Svédországba költöztem, Anyukámmal egyik este leültünk a konyhában, elővette a receptgyűjteményét, diktált, én meg körmöltem (Anyukámnak tanítónői végzettsége van, egyébként :D). Ez a legelső a sorban, a zserbó. Minden karácsonykor volt, de húsvétkor is előfordul.

Mi kell hozzá?


  • 50 dkg liszt
  • 2 tojás
  • 20 dkg margarin
  • 2 dkg élesztő
  • 2 ek porcukor
  • 1 tk szódabikarbóna 
  • egy csipet só
  • 1 kis tej, ha kell
  • 50 dkg dió
  • egy üveg baracklekvár, lehetőleg házi!
  • 100 gr csoki a tetejére
Mit kell vele csinálni?
Futtassuk fel az élesztőt. Gyúrjuk össze a lisztet, porcukrot, szódabikarbónát, sót, margarint, tojást, és az élesztőt. Adjunk hozzá tejet, ha igényli. Hagyjuk kelni 30-45 percig.


A diót daráljuk le, édesítsük porcukorral. Ne legyen túl édes, maga a lekvár is cukros.


Ha megkelt a tészta, vágjuk négy felé, nyújtsuk ki az első darabot, tegyük a tepsi aljába.


Kenjük meg lekvárral, aztán szórjuk meg dióval. Aztán újabb tésztaréteg, lekvár-dió, amíg el nem fogy az utolsó negyed tészta.


180 fokra előmelegített sütőben süssük 35-45 percig.

A tökéletes lefedés... :) nos, van még hová fejlődni.
Amikor még langyos, rátesszük a csokit.
Vízfürdő felett megolvasztjuk a csokit, ha kell, egy kis tejjel folyósabbá tehetjük, és pár csepp napraforgóolaj fényesebbé teszi!


Tegyük hűvös helyre, hogy a csoki megkeményedjen a tetején. Én majdnem 24 órát hagytam így állni.
Ezután a széleit vágjuk le, majd szeleteljük.

 
És akkor most jöjjön a Hálaadás rész! Szóval én még nem vettem részt ilyenen, nem tudom, Ti hogy vagytok ezzel. Mindig csak az amerikai filmekben láttam, hogy esznek egy jó nagy pulykát, aztán teli hassal amerikai focit néznek a kanapén és szépen bealszanak :)
A menü hagyományosan a pulyka töltelékkel, a húslé, édesburgonya püré, vörösáfonya szósz, házi kenyér, és a sütőtökös pite. És ez történt Stockholmban, négy amerikai, két francia, egy spanyol, egy svéd meg két magyar (ezek mi lennénk) társaságában. Fantasztikus volt, úgyhogy ne habozzatok amerikaiakkal (érdek... :D)barátságot kötni egy ízletes vacsora reményében! :)

A pulyka! Kettő darab készült egyébként.
A pitének egyébként karácsonyíze van.
És az este nagy poénja volt, hogy a pite konzervtökből készült :) Állítólag nem ugyanolyan az íze a rendes töknek és ennek - jóllehet 100% zöldség a konzerv is...




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése