2013. május 18., szombat

Wienerbröd - a svéd bécsi süti

Már egész sok jellegzetes svéd süti receptjét olvashatjátok a blogon: volt már kanelbullar, semla, tosca torta, sáfrányos süti, legutóbb pedig a Budapest tekercs. A Wienerbröd is nagyon jellegzetes vajas tésztás kedvencük a svédeknek, én meg, felbuzdulva a kakaós csiga sikerén, belefogtam a dán vajas tészta hajtogatásába, és megint nagyon finom lett!


A titok: hűtsünk be minden hozzávalót, a tej-tojás-vaj nyilván a hűtőben van, de tegyük be a lisztet és a cukrot is hűlni, sőt, ha befér, még a nyújtófát is!
Magyar nyelven én egyetlen receptet találtam itt, én igyekeztem képekkel és részletes instrukciókkal ellátni a receptet, hogy minél informatívabb és használhatóbb legyen.

Mi kell hozzá?
  • 50 gr élesztő
  • 2,5 dl tej
  • 1 db tojás
  • fél tk só
  • 2 ek cukor (barnacukrot használtam)
  • 8-10 dl liszt (teljes kiőrlésűt használtam)
  • 400 gr vaj - használhatunk margarint is, olvastam azt is, hogy jobb azzal csinálni.
  • a töltelékhez lekvár, vaníliakrémpor és tej
  • megdíszíthetjük porcukor és víz keverékével - én az egészségmegőrzés jegyében ezt lehagytam róla
Mit kell vele csinálni?
Keverjük a hideg tejbe az élesztőt (nem kell külön felfuttatni!), adjuk hozzá a tojást, a cukrot, a sót, és a lisztet apránként. Gyorsan dolgozzunk össze. Tegyük a hűtőbe 10 percre.
A vajat szeleteljük fel ez idő alatt.
Ha letelt a 10 perc, a tésztát nyújtsuk ki kb 30x40 centis téglalap alakra, az egyik felébe helyezzük el a vajszeleteket, úgy, hogy hagyjunk egy kis tésztát mintegy keretként.


Hajtsuk be a csücsköket így:


Hajtsuk rá a vajas félre a vaj nélküli felet, nyújtsuk ki így úgy, hogy felénk néz az összehajtott rész (nem a nyitott):


Ez után kezdődik a hajtogatás. A tésztát osszuk három egyenlő részre gondolatban, a külső harmadokat hajtsuk a középső részre, forgassuk el 90 fokkal, nyújtsuk ki újra. Ezt ismételjük meg párszor (legalább háromszor), dolgozzunk viszonylag gyorsan, különben a vaj megpuhul. Amikor egy utolsót hajtunk a tésztán, ne nyújtsuk ki, hanem összehajtva tegyük hűtőbe 15 percre.


A 15 perc letelte után nyújtsuk ki a tésztát egy centi vastagra, vágjunk egy-másfél centi vastag csíkokat belőle. A pizzavágót ajánlom a folyamathoz.


A csíkokból nyolcasokat hajtogatunk úgy, hogy először megsodorjuk a csíkot: 


A csík két végét egymást keresztezve felfelé rátesszük a csík közepére:


Aztán a csík végeit visszahajtjuk a keletkezett körök közepébe:


Tegyük a nyolcasainkat sütőpapírral bélelt tepsire, kelesszük konyharuha alatt fél órát.
Ez alatt az idő alatt készítsük el a sűrű vaníliakrémet. Nem tudom, hogy otthon lehet-e kapni port, mindenesetre a pudingport nem ajánlom, legfeljebb sűrűre főzve.
Ha megkelt a tészta, akkor tegyünk a nyolcasok egyik felébe lekvárt, a másikba krémet. Süssük 225 fokon 9-12 percig. Ha szeretnénk meglocsolni a porcukros öntettel, azt akkor tegyük, amikor már teljesen kihűlt a süti.


Nekem összesen 30 db lett belőle. Egészen hamar elkészült, nem bonyolultabb, mint bármilyen más süti, bátran próbáljátok ki! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése