2012. február 13., hétfő

Kanelbullar


A kanelbullar, vagyis fahéjas csiga nyár végén-ősszel tűnik fel a boltokban és a trafikokban. Bár csak a tölteléke fahéjas, a tésztában kardamom van, ami itt népszerű és könnyen elérhető, de otthon csak török fűszeresnél tudtam beszerezni. Itt nem ismerik a magyar kakaós csiga méretű csigákat, hanem ez csak ilyen kis mini, amit két harapásra meg lehet enni.

Hozzávalók a tésztához:

  • 25 gr élesztő - én száraz élesztőt szoktam használni
  • 75 gr margarin
  • 2,5 dl tej vagy tejföl
  • csipet só
  • 0,5 dl cukor
  • 1 teáskanál kardamom
  • 7 dl liszt
  • egy db tojás a megkenéshez
  • a svédek megszórják még tört cukorral (pärlsocker) a sütés előtt, ez a kristálycukornál durvábbra darabolt cukor. Csak menthetetlenül édesszájúaknak ajánlom, meg azoknak, akik nem bánják, hogy morcog a foguk alatt a cukor :)
Mit kell vele csinálni?
Futtassuk fel az élesztőt langyos tejben egy kis cukorral.


A margarint és a tejet kb 45-50 másodpercre tegyük mikróba, melegítsük kézmelegre.


Adjuk hozzá a lisztet, a kardamomot, a cukrot, egy csipet sót.


Az élesztővel együtt gyúrjuk össze. Sokáig dolgozzunk vele - minél hosszabb ideig gyömöszöljük, annál finomabb lesz!


Konyharuhával letakarva 45 percig kelesztjük.


Nyújtsuk ki a tésztát, készítsük el a tölteléket. Készítsünk elő muffinpapírokat sütőtálcán. Így könnyen megtartják majd a formájukat a sütik.


Hozzávalók a töltelékhez:
  • 100 gr margarin
  • 1 dl cukor - én barna cukrot használtam
  • fahéj - ebből úgy szemre kell bele tenni, ne legyen sápadt, de túl sok se menjen bele, mert akkor meg keserű. Kóstoljunk!
Mit kell vele csinálni?
Nagyon, nagyon alacsony lángon keverjük össze az egészet, egészen addig, míg egy sűrű , kenhető masszát nem kapunk. Mintha fahéjas-cukros margarint készítenénk, gyakorlatilag bele kell keverni a margarinba ezeket! (Eddig mindig túl magas lángon főztem, így kicsapódott a vaj, vagy a cukor - ennyire nem értek a kémiájához sajnos.)


Kenjük a kinyújtott tésztára.


A sütőt melegítsük elő 200 fokra.
Tekerjük fel a tésztát, vágjuk fel, tegyük a muffinformákba.


Kb fél órát kelesszük még így, majd kenjük meg tojással, és mehetnek a sütőbe kb 10 percre. Elég, ha éppen megbarnul a tetejük! Szimpla adagból kb 20 db lesz, én dupla adagot készítettem  mind a tésztából, mind a töltelékből.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése